ســلـف
سلف
سلف بیش خرید نقدی محصولات تولیدی به قیمت معین می باشد و به موجب آن بانک به منظور تأمین سرمایه در گردش فعالیت های تولیدی، مبادرت به پیش خرید محصولات تولیدی مشتریان می نماید. (محصولات تولیدی مشتری را خریداری و بهای آن را نقداً پرداخت نموده و کالا را در آینده تحویل میگیرد).
این تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی (صنعتی و معدنی، کشاورزی) پرداخت می شود.
تسهیلات سلف صرفاً برای تولید کالایی که مقدمات تولید آن فراهم و برای تکمیل تولید نیاز به منابع مالی دارد، مجاز می باشد و به هیچ وجه پرداخت تسهیلات برای خرید کالاهای موجود که به فروش نرسیده مجاز نیست.
شرایط و ضوابط :
1- داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و میانگین مانده حساب جاری متناسب با تسهیلات درخواستی.
2- کالای مورد معامله بایستی سهل البیع و از کالاهای تولیدی بوده، انحصاری و سریع الفساد نباشد.
3- مشتری متعهد میشود بهای کالای مورد معامله را به قیمت پیشبینی شده به بانک پرداخت نماید.
مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل برگ درخواست.
2- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی.
3- مجوز فعالیت.
4- ارائه مدارک مربوط به محل فعالیت.
5- ارائه مدارک مربوط به وثیقه و تضمین.
6- اطلاعات مالی اعتباری مورد نظر بانک.
قرض الحسنه اعطایی
قرضالحسنه
قرضالحسنه عقدی است که به موجب آن بانک به عنوان قرض دهنده مبلغ معینی را طبق شرایط مقرر به اشخاص به عنوان قرض گیرنده واگذار مینماید.
این وام برای رفع حوائج ضروری در رابطه با تأمین هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه، درمان بیماری، تأمین مسکن و کمک هزینه تحصیلی می باشد.
شرایط و ضوابط :
1- پرداخت قرضالحسنه شامل تأمین هزینه های ازدواج، تهیه جهیزیه، تعمیر یا تأمین مسکن، کمک هزینه درمان و کمک هزینه تحصیلی خواهد بود.
2- متقاضی تسهیلات قرض الحسنه میبایست در محدوده فعالیت شعبه قرار داشته باشد.
3- متقاضی نباید در سیستم بانکی بابت وام قرض الحسنه بدهی داشته باشد.
مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل برگ درخواست (پرداخت وام ازدواج فقط به درخواست کنندگانی که در سامانه قرض الحسنه بانک مرکزی ثبت نام کرده اند امکان پذیر می باشد).
2- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی.
3- ارائه اصل و تصویر عقدنامه (برای متقاضیان قرض الحسنه ازدواج)، سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر (برای متقاضیان قرض الحسنه تعمیر یا تأمین مسکن)، مدارک مربوط به هزینههای درمانی (برای متقاضیان قرضالحسنه کمک هزینه درمان)، مدارک ثبتنام و اشتغال به تحصیل در دانشگاه (برای متقاضیان قرضالحسنه کمک هزینه تحصیلی)
4- ارائه مدارک احراز اشتغال و درآمد متقاضی و ضامنین.
سایر موارد :
1- کارمزد قرض الحسنه در حال حاضر 4% در سال بوده که در اقساط 1 و 13و 25 به عنوان قسط دریافت می شود.
2- مدت بازپرداخت قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری حداکثر 3 سال و به اقساط ماهانه میباشد.
3- رفع نیازهای ضروری مردم از قبیل درمان حداکثر بیست میلیون ریال قابل پرداخت خواهد بود.
4- سقف وام قرض الحسنه برای ازدواج و تهیه جهیزیه برای هر کدام از زوجین سی میلیون ریال (مجموعاً شصت میلیون ریال
فروش اقساطی (مواد اولیه ـ ماشین آلات ـ مسکن)
فروش اقساطی
فروش اقساطی عبارت است از واگذاری عین کالا به بهای معلوم به غیر به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسیدهای معین دریافت گردد. بدین صورت که حسب درخواست مشتری، کالای مورد نظر نقداً توسط بانک خریداری و به صورت فروش اقساطی به وی واگذار میشود.
این تسهیلات برای گسترش واحدهای تولیدی (صنعتی و معدنی، کشاورزی) و خدماتی پرداخت میشود.
انواع فروش اقساطی:
1. مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار
2. وسایل تولید، حمل و نقل، ماشین آلات و تأسیسات
3. مسکن
شرایط و ضوابط :
1- داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و میانگین مانده حساب جاری متناسب با تسهیلات درخواستی.
2- فروش اقساطی مواد اولیه معمولاً کوتاه مدت و مدت آن یک دوره تولید و حداکثر یکسال میباشد.
3- فروش اقساطی ماشین آلات، تجهیزات و تأسیسات، میان مدت و بلندمدت بوده و حداکثر نباید از طول عمر مفید این قبیل اموال بیشتر باشد، به نحویکه دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات اعطایی از 3 سال تجاوز ننماید. تسهیلات اعطایی برای خرید اتومبیل سواری و کالای اساسی حداقل 5 و حداکثر 7 سال می باشد.
4- در قراردادهای میان مدت و بلندمدت حداقل 20% مبلغ قرارداد با عنوان پیش پرداخت، از مشتری اخذ میشود.
مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل برگ درخواست.
2- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی.
3- ارائه پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی یا مجوز فعالیت واحدهای خدماتی.
4- ارائه مدارک مربوط به محل فعالیت.
5- ارائه پیش فاکتور معتبر.
6- ارائه مدارک مربوط به وثیقه و تضمین.
7- اطلاعات مالی اعتباری مورد نظر بانک.
سایر موارد:
در صورت واریز کلیه اقساط باقیمانده قبل از سررسید، بانک متناسب با مدت جلو پرداختی، تخفیف سود به مشتری اعطا خواهد نمود.
جـعــالــه
جعاله
جعاله عبارت است از الزام شخص (جاعل یا کارفرما) به ادای مبلغ یا اجرت معلوم (جعل) در مقابل انجام عملی معین طبق قرارداد.
بانک میتوانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی با تنظیم قرارداد و به عنوان عامل یا عندالاقتضاء به عنوان جاعل، مبادرت به جعاله نمایند.
این تسهیلات به منظور تعمیر یا تکمیل ساختمان و در بخش های (صنعتی و معدنی، کشاورزی، ساختمانی)، خدماتی، بازرگانی و به اشخاص حقیقی پرداخت میشود.
شرایط و ضوابط :
1- داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و مراودات بانکی.
2- متقاضی جعاله تعمیرات مسکن بایستی فاقد بدهی قرض الحسنه تعمیرات نزد بانک بوده و مجموع بدهی وی از بابت جعاله تعمیر مسکن نزد سیستم بانکی نیز بیش از سقفهای مقرر نباشد.
مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل برگ درخواست.
2- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی.
3- ارائه مدارک مربوط به ملک مورد تعمیر (در صورت نداشتن سند مالکیت ارائه قولنامه معتبر خرید مالک).
4- ارائه فیش آب و برق ملک به نام متقاضی (در صورت نداشتن سند مالکیت رسمی).
5- ارائه مدارک احراز اشتغال و درآمد متقاضی و ضامنین.
سایر موارد :
1- حد نصاب تسهیلات اعطایی جعاله تعمیر مسکن متناسب با هزینههای پیش بینی نشده تعمیر و بازسازی، معادل 80% هزینهها و حداکثر پنجاه میلیون ریال خواهد بود.
2- در صورت تسویه و واریز تسهیلات قبل از سررسید، تخفیف سود متناسب با مدت جلو پرداختی داده خواهد شد.
3- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله با عنایت به توان متقاضی 48 ماه می باشد.
4- متقاضی باید مالک بوده و اهلیت انجام معامله را داشته باشد.
5- ملک مورد نظر بایستی در محدوده فعالیت شعبه پرداخت کننده تسهیلات باشد در غیراین صورت تصمیم گیری به عهده مدیریت شعب منطقه می باشد.
> تسهیلات > مشارکت مدنی
مشارکت مدنی
مشارکت مدنی
مشارکت مدنی عبارت است از درهم آمیختن سهمالشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد به نحو مشاع به قصد انتفاع طبق قرارداد.
این تسهیلات برای ایجاد، توسعه، تکمیل و نوسازی در واحدهای تولیدی (صنعتی، معدنی، کشاورزی و ساختمان)، خدماتی و بازرگانی پرداخت می شود و بابت تأمین سرمایه در گردش، خرید ماشین آلات و ابزارآلات واحدهای تولیدی پرداخت میشود.
انواع مشارکت مدنی:
1. خرید مواد اولیه، ماشین آلات
2. بازرگانی
3. صادراتی (قبل و بعد از صادرات)
شرایط و ضوابط :
1- داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و میانگین مانده حساب جاری متناسب با تسهیلات درخواستی.
2- مشارکت مدنی زمانی تحقق مییابد که طرفین سهم الشرکه خود را اعم از نقدی و غیرنقدی به حسابی با عنوان حساب مشارکت مدنی واریز نمایند. در مورد مشارکت مدنی دربخش بازرگانی سهم الشرکه شریک بایستی به صورت نقدی واریز شود.
3- تسهیلات مشارکت مدنی صادراتی به منظور تهیه و تدارک کالای صادراتی و یا صدور خدمات فنی و مهندسی و در مراحل قبل از صدور کالا و یا پس از صدور قابل پرداخت خواهد بود.
4- میزان تسهیلات در خصوص آن دسته از صادرکنندگان که بدون گشایش اعتبار اسنادی مبادرت به صدور کالا یا خدمات فنی و مهندسی مینمایند معادل 70% ارزش ریالی کالای صادراتی یا خدماتی بوده و در مورد صادرکنندگانی که از طریق گشایش اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت، مبادرت به صدور مینمایند، معادل 90% هم ارز ریالی اعتبار اسنادی خواهد بود.
5- در مشارکت مدنی تامین حداقل 20% از سرمایه مشارکت، به عهده مشتری می باشد.
مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل برگ درخواست.
2- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی.
3- ارائه مجوز فعالیت.
4- ارائه مدارک مربوط به محل فعالیت.
5- ارائه پیش فاکتور معتبر (برای مشارکت مدنی بازرگانی داخلی)، پروفرما و برگ ثبت سفارش (برای مشارکت مدنی وارداتی)، اعتبار اسنادی صادراتی (برای مشارکت مدنی صادراتی).
6- ارائه مدارک مربوط به وثیقه غیرمنقول.
7- اطلاعات مالی اعتباری مورد نظر بانک.
سایر موارد :
1- فروش اقساطی سهم الشرکه بانک در مشارکتهای مدنی تولیدی (صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن) و طرحهای خدماتی، در زمان خاتمه قرارداد بلامانع است.
2- موضوع مشارکت باید به نفع بانک و به هزینه مشتری بیمه شود.
3- تسهیلات با اعمال نظارت کامل پرداخت می شود
مضاربه
مضاربه عقدی است که به موجب آن بانک به عنوان مالک، سرمایه مورد نیاز را تأمین تا متقاضی (عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله هر دو طرف شریک باشند.
این تسهیلات فقط در بخش بازرگانی پرداخت می شود.
شرایط و ضوابط :
1- داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار میانگین مانده حساب جاری متناسب با تسهیلات درخواستی.
2- بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی مشتری شامل نوع فعالیت و میزان تجربه، حداکثر مدت مورد نیاز برای یک دوره معامله، میزان سرمایه مورد نیاز، پیش بینی مبلغ فروش، میزان سود پیش بینی شده، نحوه تقسیم سود و نوع تضمین.
مدارک مورد نیاز :
1- تکمیل برگ درخواست.
2- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی.
3- ارائه مجوز فعالیت.
4- ارائه مدارک مربوط به محل فعالیت.
5- ارائه پیش فاکتور معتبر.
6- ارائه مدارک مربوط به وثیقه و تضمین.
سایر موارد :
1- کالای موضوع مضاربه باید از کالاهای ضروری و سهل البیع و مورد مصرف عام باشد.
2- عامل (مشتری) بایستی کالای مورد مضاربه را به نفع بانک و به مدت قرارداد، بیمه نماید.
3- سرمایه مضاربه بایستی نقد باشد.
4- نحوه بکارگیری و مدیریت سرمایه موضوع مضاربه در اختیار مشتری میباشد.
5- مضاربه در امر واردات با بخش خصوصی مجاز نمی باشد.